Kejadian & Peringatan

Aku:

*****

Dumpppp! Terdiam. Dua sangat kelegaan berubah menjadi seribu satu persoalan. Betul ke ni? Baru je tadi aku sembang kata lega. Aset aku yang satu ni bakal melangkah ke tahun kedua. Lega sebab aku mampu tanggung keperluan dia. Mampu jaga dia. 

Kemampuan itu seperti aku kagum dengan diri sendiri. sampai aku terlupa. Sepatutnya syukur yang aku lafazkan. Sebab aku diberi segalanya. Tapi aku lupa. Dentuman tu juga, buat aku fikir semua yang aku lalui dalam seminggu dua ni. Merungut, merungut dan merungut. Aku lebih kerap merungut daripada bersyukur. Dan ini, peringatannya, Peringatan keras supaya aku berhenti merungut. 

Sungguh, yang buat aku lagi terkilan, aku bawa bersama dua orang yang paling aku sayang dalam kejadian tu. Balasan Allah tu cash. Tak pernah tunggu kita. Tipu kalau aku kata aku tak takut. Tak gemuruh. Berderau beb.

Dan peristiwa tu ajar aku satu benda. Berhenti merungut. Semua kesukaran, ketidakadilan yang aku selalu pertikaikan, adalah ujian. Bagaimana aku nak atasinya. Take it, or leave it Has. Berhenti merungut dan mengeluh.



Sumber: Kejadian | Kemalangan itu adalah surat cinta dari Dia. Beringatlah

Dari: Aku | Si Pelupa

Comments