Penawar duka

Ahhaaa tajuk macam sedih-sedih. Tapi entry ini bukan entry duka lara. 


Haihh payoh payoh. Payoh bila dunia dah canggih ni. Semua benda boleh tengok online. Bukan aku menyalahkan perkembangan teknologi. Tapi kerana teknologi aku semakin berpenyakit. Ahhh Doktor takkan cakap aku sakit. Sebab ni bukan yang boleh dirawat meggunakan sebarang ubat. Dan disebabka kerisauan yang amat sangat tentang penyakit ni, aku pun mula laa mencari-cari perihal penyakitku


Dan ini yang aku temui:

Shopaholics, when they are feeling "out of sorts, shop for a " pick-me-up." They go out and buy, to get a high, or get a "rush" just like a drug or alcohol addict. Shopping addiction tends to affect more women than men.  
Women with this compulsive disorder often have racks of clothes and possessions with the price tags still attached which have never been used. They will go to a shopping mall with the intention of buying one or two items and come home with bags and bags of purchases. 
In some cases shopaholics have an emotional "black out" and do not remember even buying the articles. If their family or friends begin to complain about their purchases, they will often hide the things they buy. They are often in denial about the problem. Because they can not pay their bills their credit rating suffers, they have collection agencies attempting to get what is owed, may have legal, social and relationship  problems. They sometimes attempt to hide their problem by taking on an extra job to pay for bills.
Ok, ni semua petanda bahawa seseorang itu diserang penyakit ShOpOhOLiSm. Hmm tapi, aku taklak seteruk itu. Aku masih ada baju bergantung with the price tag still attached. Tapi aku takde la sampai balck out! Ahaa.. Mungkin masih ditahap pertama yang mana setiap kali aku online untuk buat kerja, mata aku akan dikaburi pelbagai barangan perempuan yang menawan hati. Dan, sebab aku ni jenis mudah berkenan, aku telah melaksankan perang dingin dengan Shopping Mall!!

Kenapa seseorang tu boleh terjebak dengan penyakit ni?
Payoh kalau kes camni... 
Hm, tapi apa yang bagusnya dengan aku (ahaa angkut bakul sikitt), kalau pun aku ni sangat suka melihat perhiasan-perhiasan wanita yang menawan, aku masih lagi tidak pernah mengguna pakai credit card dalam urusan pembayaran (cara ini sangat baik untuk mengawal perbelanjaan anda wahai kalian si "big spender").

Jadi, aku masih ditahap normal. Cuma aku tahu ramai kawan-kawan aku kat luar sana tidak lagi di zon normal. Hahah.. Jadi kerana aku sayangkan kalian, dan "aku sayangkan duit kalian", meh aku kongsi sikit tentang macammana nak control penyakit yang dikhuatiri boleh berjangkit pada aku ni...

Harap ini dapat membantu.. Meh sama-sama kita try,, =)

How do I prevent shopping binges?

1) Pay for purchases by cash, check, debit card - so kalau tak cukup duit, tunggu la bulan depan yerr...

2) Make a shopping list and only buy what is on the list - aku tak yakin ni boleh control orang yang dah tak terkawal perbelanjaannya...

3) Destroy all credit cards except one to be used for emergency only - ahaa.. yang ni aku tak rasa krang berani buat.. ihikkss



4) Avoid discount warehouses. Allocate only a certain amount of cash to be spent if you do visit one - dan ini aku juga tak mampu buat =) 

5) "Window shop" only after stores have closed. If you do "look" during the day, leave your wallet at home - hmm yang ni mungkin boleh cuba.. tapi just leave ur money and credit card, not ur ic! wohaa... 
6) Avoid phoning in catalog orders, online shopping, and don't watch TV shopping channels too much! - aaaaa benda ni laa yang selalu menjadi penghasut berjaya...

7) Take a walk or exercise when the urge to shop comes on - hmm bole laa...


Dan aku harap, selepas ni aku dan kamu-kamu mampu mengawal perbelanjaan. Sedarlah, "saya sayangkan duit awak!" ihikss!



Comments