Movie Review 7: Kill Bill 2

_________________________________________________________________________________
Kill Bill Vol. 2
Filem Kill Bill Vol. 2 merupakan sebuah filem hasil kesinambungan daripada filem Kill Bill Vol. 1. Misi pencarian Bill diteruskan lagi dengan berbekalkan pedang Hattori Hanzo. Namun pada kali ini, penangan pedang Hattori Hanzo itu kurang dirasakan berbanding filem Kill Bill Vol. 1.

Dalam filem ini, kamera dilihat sangat berpengaruh dalam penyampaian setiap scene yang ada. Pertama, pengaruh kamera dalam mengesan shot hitam dan putih terutamanya sewaktu menggambarkan masa dan kenangan Blcak Mamba. Taktik ini membantu dalam penyapaian kisah yang lebih real. Kedua, pengaruh kamera dalam merakam shot close-up terutamanya ketika scene di dalam keranda. Biarpun berdada dalam keadaan sempit, namun rakaman dalam dilakukan dengan baik. Ketiga, hasil kerja kamera dalam filem ini juga dilihat sangat hebat apabila pengarah berjaya merakam kedua-dua hasil deria visual dan audial penonton dengan lagu yang luar biasa.




Sinematografi dalam filem ini dilihat sangat cantik dan kemas dengan sentuhan warna-warna terang. Gaya sinematografi seperti ini berjaya menonjolkan rasa jangkaan dan makna tersirat dalam setiap adegan yang cuba disampaikan. Penyuntingan di Kill Bill sememangnya indah seperti yang kita lihat beberapa gaya editing yang berbeza yang digunakan, seperti penggunaan skrin perpecahan dan luka melompat yang seolah-olah menarik anda ke dalam setiap kejadian dan hanya membuat watak itu dan melompat cerita di luar daripada skrin dengan cara banyak filem tidak boleh disentuh. Dengan satu pukulan tunggal dipukul dan marah muka pengantin perempuan pada awal filem, Tarantino hanya memberitahu anda kisah dan semua yang anda perlu tahu tentang sifat dan filem tanpa Pengantin bercakap perkataan .



Comments